دوره 15، شماره 2 - ( بهار 1399 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi N. A Paradigmatic Model of Prevention of Oral Diseases and Education of Oral Health Promotion of Children and Adolescents in Iran: A Grounded Theory Methodology. ijpd. 2020; 15 (2)
URL: http://journal.iapd.ir/article-1-249-fa.html
عابدی نیلوفر. الگوی پارادایمی پیشگیری و آموزش ارتقای بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران: پژوهش داده بنیاد. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1399; 15 (2)

URL: http://journal.iapd.ir/article-1-249-fa.html


دانشکده دندان پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (694 مشاهده)
مقدمه: سلامت دهان و دندان بخشی از سلامت عمومی بدن به شمار می‌رود برای داشتن لثه‌ها و دندان‌های سالم رعایت بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است دندان‌ها و لثه سالم برای حفظ زیبایی، اعتماد به نفس، تکلم، عمل جویدن و بلعیدن مهم است. اصلی‌ترین راهکار در این زمینه، اجرای مداخلات ارتقا سلامت و پیاده‌سازی استراژی‌های مختلف آموزش بهداشت، منطبق بر شیوه‌های جدید یادگیری و استفاده از موثرترین و کوتاه‌ترین راه در جهت رسیدن به هدف ارتقا سلامت دهان و دندان هستند.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با روش داده بنیاد می‌باشد. در این روش داده‌های جمع‌آوری شده، بر اساس کد گذاری سه مرحله ایی اشتراوس و کوربین (1990) اتحلیل شد. مفاهیم مرتبط به هم، یک  محور یا مولفه را می‌سازند و از دل آنها مقولات حاصل خواهد شد. در نهایت الگوی نظریه از مقوله‌ها شکل می‌گیرد.
یافته‌ها: داده‌ها شامل 122 مفهوم ابتدایی بود که 52 مولفه از آن استخراج گردید. یافته‌های حاصل از پژوهش حاضر که در 5 سطح شامل: 14مولفه مرتبط با مسائل و چالش‌های بنیادین موجود بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان (شرایط عادی) مانند: تغذیه ناسالم، بیماری ها و دارو ها خاص،رفتار بهداشتی نامناسب مادران، فقر اقتصادی و فقر فرهنگی ، عدم دسترسی به خدمات دندان پزشکی و ...، 11 مولفه مرتبط باتوانمند سازی و ارتقا بهداشت دهان و دندان (عوامل راهبردی) مانند :مداخله از طریق مدارس ، رسانه دیداری و شنیداری ، مشاوره فردی ، مصاحبه و...، 8 مولفه مرتبط با بستر و امکانات ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل زمینه ایی)، 9 مولفه مرتبط با تهدیدات و محدودیت ها ارتقا بهداشت دهان و دندان کودکان و نوجوانان (عوامل مداخله‌گر)، 10مولفه مرتبط با بهبود و موفقیت‌ها بهداشت دهان و دندان (پیامدها)، و می‌تواند اطلاعات نسبتاً جامعی را در خصوص تدارک الگوی آموزش و پیشگیری ارتقای دهان و دندان در ایران را ارائه نماید.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش منجر به تدوین الگوی پارادایمی ارتقا و پیشگیری بهداشت دهان و دندان در کودکان و نوجوانان ایران شد.
واژه‌های کلیدی: بهداشت دهان، پیشگیری، آموزش، پژوهش داده بنیاد
متن کامل مقاله به زبان انگلیسی است
متن کامل [PDF 3268 kb]   (295 دریافت)    
متن کامل مقاله به زبان انگلیسی است
نوع مقاله: مقاله مروری | موضوع مقاله: Pediatric Dentistry
دریافت: 1398/9/8 | پذیرش: 1398/10/29 | انتشار: 1398/12/28

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دندانپزشکی کودکان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Pediatric Dentistry

Designed & Developed by : Yektaweb