دوره 10، شماره 2 - ( بهار و تابستان 1394 )                   جلد 10 شماره 2 صفحات 81-88 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sodagar A, Jafari A, Sedighpour L, Ghahremani Gol H. Assessment of the clinical skills of dental students in the dept. of pediatric dentistry. ijpd. 2015; 10 (2) :81-88
URL: http://journal.iapd.ir/article-1-79-fa.html
سوداگر احمد، جعفری احمد، صدیق پور لیلا، قهرمانی گل هادی. میزان دستیابی به اهداف عملی در گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان. مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1394; 10 (2) :81-88

URL: http://journal.iapd.ir/article-1-79-fa.html


چکیده:   (3067 مشاهده)

زمینه و هدف:دانشکده­ های دندانپزشکی تا دانش­آموختگان توانمندیبرای ارائه خدمات سلامت دهان تربیت نمایند. هدف از این مطالعه بررسی ارزیابی دستیابی به مهارت­های کلینیکی دانشجویان در گروه آموزشی دندانپزشکی کودکان در دانشکده دندانپزشکی تهران بود.
روش بررسی: یک مطالعه مقطعی- توصیفی بر روی کلیه 55 نفر دانشجویان سال ششم به صورت سرشماری و گردید. داده­ها توسط پرسشنامه­ای روا و پایا براساس توانمندی­های بالینی مورد انتظار تهیه گردید. قضاوت دانشجویان از سطح مهارت­های عملی خودشان نمره­دهی براساس طیف لیکرت از یک تا پنج، به صورت خیلی کم، کم، متوسط، زیاد و خیلی زیاد سنجیده شد. داده­­ها به وسیله روش­های آماری توصیفی میانگین هر مهارت گزارش شد، از آنالیز رگرسیون برای آنالیز تاثیر فاکتورهای جنس، سن و سهمیه پذیرش استفاده شد.
یافته­ها:تمامی دانشجوی سال ششم ورودی از آزمون سراسری در این تحقیق شرکت کردند (میزان مشارکت 100%). تعداد هشت مهارت از هفده مهارت مورد بررسی به عنوان کسب توانمندی زیاد یا خیلی زیاد، از سوی دانشجویان ارزیابی شد. توانایی درمدیریت دندان­های ضربه خورده از سوی بیش از 70% دانشجویان کم یا خیلی کم ارزیابی شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج بدست آمده، دانشجویان سطح قابل قبولی از کسب مهارتهای عملی را به صورت خود ارزیابی بیان کردند، اما برنامه آموزشی نتوانسته بود به ایده­آل­های آموزشی خود برسد. تغییراتی در آموزش به منظور ارتقاء سطح توانمندی­هایی که امتیاز پایینی را کسب کرده بودند، مورد نیاز
می­باشد.

واژگان کلیدی: دندانپزشکی کودکان، مراقبتهای دندانی، دسترسی به خدمات، آموزش دندانپزشکی.
وصول مقاله : 05/03/1393پذیرش مقاله:24/11/1393
نویسنده مسئول: دکتر احمد جعفریajafari@tums.ac.ir

متن کامل [PDF 308 kb]   (806 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1395/5/8 | پذیرش: 1395/5/8 | انتشار: 1395/5/8

فهرست منابع
1. American Dental Association Commission on Dental Accreditation. Accreditation standards for advanced specialty education programs in pediatric dentistry. Chicago, Ill; 2013. Available on: "http://www.ada.org/sections/ educationAndCareers/pdfs/revised_ped_2013.pdf". Ac- cessed June 20, 2013.
2. Ravaghi V. Sadr AR. Borzabadi Farahani N. The motivation of dental students to enter the dental school, 2003. Beheshti Univ. Dent. J. 2005; 22(4):597-604 (Abstract in English)
3. Borhan Mojabi K. Evaluation of clinical skills in Qazvin Faculty of Dentistry through the students and teachers' points of view. The Journal of Qazvin University of Medical Sciences. 2002;6(2):48-55 (Abstract in English)
4. Ahangari Z, Rahmani M, Sohrabi Z, Kharazifard M. Dental curriculum according to views of the graduates of dental schools of the country during the last 5 years. Beheshti Univ. Dent. J. 2010;28(2): 80-87 (Abstract in English)
5. Kassebaum DK, Hendricson W, Taft T, Haden NK. The dental curriculum at North Americal Dental Institutions in 2003: a survey of current structure, recent innovations, and planned changes. J Dent Educ. 2004 Sep;68(9):914-31.
6. Scott J. Dental education in Europe: The challenges of variety. J Dent Educ. 2003 Jan;67(1):69-78.
7. Pakshir HR. Dental education and dentistry system in Iran. Med Princ Pract. 2003;12 Suppl 1:56-60. [DOI:10.1159/000069844]
8. Martinez A, Sanz M, Berthold P. Basic science education in the dental curriculum in southern Europe. Eur. J Dent Edu. 2001 May; 5 (2): 63-66. [DOI:10.1034/j.1600-0579.2001.005002063.x]
9. Gray SA, Deem LP. Predicting student performance in preclinical technique courses using the theory of ability determinants of skilled performance. J Dent Educ 2002 Jun;66(6):721-727.
10. Henzi D, Davis E, Jasinevicius R, Hendricson W. North American dental students' perspectives about their clinical education. J Dent Educ 2006 Apr;70(4):361-377.
11. Porte MC, Xeroulis G, Reznick RK, Dubrowski A. Verbal feedback from an expert is more effective than self-accessed feedback about motion efficiency in learning new surgical skills. Am J Surg. 2007 Jan;193(1):105-10. [DOI:10.1016/j.amjsurg.2006.03.016]
12. Syed Amin Tabish. Assessment Methods in Medical Education. Int J Health Sci (Qassim). 2008 July; 2(2): 3–7.
13. Torabi K, Bazrafkan L, Sepehri S, Hashemi M. The effect of logbook as a study guide in dentistry training. J. Adv Med&Prof. 2013;1(3):81-84
14. Yousefy A, Shayan S, Mosavi A. Developing a clinical performance logbook for nursing students receiving cardiac care field training. J Edu Health Promot 2012;1:7 [DOI:10.4103/2277-9531.94415]
15. The American Academy of Pediatric Dentistry (AAPD). Policy on the Role of Pediatric Dentists as Both Primary and Specialty Care Providers. Available on www.aapd.org/media/Policies_Guidelines/P_PrimarySpecialty.pdf
16. John P. Rich, loyd Straffon, Marita Rohr Inglehart. General Dentists and Pediatric Dental Patients: The Role of Dental Education. Journal of Dental Education.2006; 70(12):1308-15
17. Wyne AH, Chohan AN, Al-Dosari K, Al-Dokheil M. Oral health knowledge and sources of information among male Saudi school children. Odontostomatol Trop. 2004 Jun;27(106):22-6.
18. Marinho V, Higgins J, Logan S, Sheiham A. Topical fluoride (toothpastes, mouthrinses, gels or varnishes) for preventing dental caries in children and adolescents. Cochrane Database Syst Revs. 2003;(4):CD002782.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله دندانپزشکی کودکان ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Iranian Journal of Pediatric Dentistry

Designed & Developed by : Yektaweb