[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 14، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1397 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 77-83 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی نحوه آموزش و ارزشیابی واحد های عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران
دکتر ابراهیم نجفپور، دکتر بهمن سراج، دکتر سارا قدیمی، دکتر توحید مهدی لو
چکیده:   (517 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بالینی در دندانپزشکی به علت حجم بالای واحدهای عملی و ابعاد یادگیری مهارتی گسترده آن نیاز به توجه خاصی دارد. پژوهش حاضر با هدف  بررسی نحوه آموزش و ارزشیابی واحد های عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان از دیدگاه دانشجویان بخش در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه تهران انجام شد. 
 نفر از دانشجویان دوره 641  تحلیلی – مواد و روش ها: در این مطالعه مقطعی توصیفی که واحدهای بالینی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان را در بخش ، عمومی دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی تهران گذرانده بودند؛ شرکت داشتند. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن مورد بررسی قرار گرفت؛ استفاده شد. برای آنالیز توصیفی داده ها، ازآماره های توصیفی و برای  جنس ، آنالیز تحلیلی داده ها برای بررسی تفاوت نظر دانشجویان بر اساس سال تحصیلی  . استفاده شد SPSS 22.0 و سن از مدل رگرسیون چندگانه با استفاده از نرم افزارهای
  درصد دانشجویان با نحوه ارزیابی مناسب دانشجویان 83 یافته ها: در این مطالعه تنها  درصد از دانشجویان میزان تجهیزات 83 در انتهای بخش مخالف داشت. تنها حدود فیزیکی و وسایل و مواد مورد نیاز دانشجو در بخش و لابراتوآر را مناسب ندانستند. در مورد اکثر مهارت ها، دانشجویان از بخش کودکان راضی بوده و قادر به انجام بیشتر مهارت ها به تنهایی بودند. بیشترین مشکل دانشجویان در رابطه با مهارت فضانگهدار (ثابت و متحرک) گزارش شد. سن و جنس دو عامل تاثیر گذار بر نظرات دانشجویان در برخی از موارد مورد سوال بود اما سال تحصیلی به دانشگاه بیشترین عامل تاثیرگذار بر میزان عدم امتناع از انجام مهارتهای مورد نیاز دندانپزشکی در بخش کودکان بود. 
نتیجه گیری: دانشجویان در مورد نحوه آموزش واحدهای عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان در مورد اکثر مهارت ها، از آموزش بخش کودکان راضی بوده و  ، قادر به انجام بیشتر مهارت ها به تنهایی بودند. در مورد مهارتهایی مانند فضانگهدار تهیه بسته های آموزشی می تواند باعث بهبود این مهارت ها گردد. 
  کودکان ، کلمات کلیدی: آموزش، ارزشیابی، دندانپزشکی
 
 1 ابراهیم نجف پور 2 بهمن سراج *3 سارا قدیمی  4 توحید مهدیلو    .استادیار گروه دندانپزشکی 1  ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز  2 .دانشیار گروه دندانپزشکی  ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران   . دانشیار گروه دندانپزشکی 3 ، کودکان، دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران    .دندانپزشک 4
 
نویسنده مسئول: سارا قدیمی 
 
sghadimi@tums.ac.ir   1 تاریخ دریافت: 1/2/9 7 1 تاریخ پذیرش: 3/6/97 
واژه‌های کلیدی: آموزش، ارزشیابی، دندانپزشکی، کودکان
متن کامل [PDF 1061 kb]   (94 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۱
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Najafpour E, Seraj B, Ghadimi S, Mahdilou T. Evaluation of clinical education and examination of preclinical and clinical courses of pediatric dentistry from the viewpoint of the students of Tehran University of Medical Sciences . ijpd. 2018; 14 (1) :77-83
URL: http://journal.iapd.ir/article-1-207-fa.html

نجفپور ابراهیم، سراج بهمن، قدیمی سارا، مهدی لو توحید. بررسی نحوه آموزش و ارزشیابی واحد های عملی پری کلینیک و کلینیک دندانپزشکی کودکان از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی تهران . مجله دندانپزشکی کودکان ایران. 1397; 14 (1) :77-83

URL: http://journal.iapd.ir/article-1-207-fa.html



دوره 14، شماره 1 - ( پاییز و زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله دندانپزشکی کودکان ایران Iranian Journal of Pediatric Dentistry
 
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4006