دوره 15، شماره 2 - ( بهار 1399 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

10.29252/iapd-251


XML English Abstract Print


دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، ایران
چکیده:   (693 مشاهده)
مقدمه: ارزیابی دوره‌ای برنامه‌های آموزشی سبب ایجاد بینش نسبت به دوره و کارایی بیشتر امر آموزش می‌شود. ارزیابی موثر منجر به فراهم آمدن اطلاعات ارزشمندی می‌گردد که با موفقیت دانشجو و برنامه آموزشی در ارتباط است. هدف از انجام مطالعه حاضر بررسی میزان ارزیابی دیدگاه دانشجویان سال آخر دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز در زمینه آموزش بالینی بخش کودکان بود.
روش کار: در این مطالعه cross-sectional توصیفی، 40 نفر از دانشجویان دوره عمومی سال آخر دانشکده دندانپزشکی، در بخش دندانپزشکی کودکان دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور، شرکت داشتند. این پرسشنامه کیفیت آموزش مهارت‌های مختلف دندانپزشکی در بخش کودکان را در حیطه عملی مورد سوال قرار داده و نهایتاً سوالاتی در رابطه با امکانات بخش کودکان پرسیده شد، تا رابطه نحوه توانایی انجام مهارت‌های بالینی از دیدگاه دانشجویان با درمان‌های موظفی در بخش دندانپزشکی کودکان و امکانات دربخش توسط آنها ارزیابی شود. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون Mann-Whitney در نرم افزار SPSS انجام شد.
یافته‌ها: براساس نتایج این پژوهش، در میان چهارده گروه مختلف مهارت بالینی دردندانپزشکی بیشترین میزان موفقیت بخش دندانپزشکی کودکان در میان مهارت‌های بالینی در انجام بی‌حسی و کشیدن دندان و کمترین آن در زمینه کنترل تروما و درمان پالپ دندان دائمی نابالغ بوده است. توانایی دانشجویان در زمینه ترمیم و درمان پالپوتومی دندان‌های شیری نیز اکثرا خوب و خیلی خوب بود.
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که میزان مهارت بالینی از دیدگاه دانشجویان در بخش دندانپزشکی کودکان در حد مطلوب بوده است. دانشجویان گزارش کردند که در زمینه کنترل تروما  و درمان پالپ دندان دائمی نابالغ احساس کمبود می‌کنند که این امر نشانگر نیاز به تاکید بیشتر در این زمینه در آموزش دانشجویان می‌باشد
متن کامل [PDF 1545 kb]   (283 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: Pediatric Dentistry
دریافت: 1398/9/15 | پذیرش: 1398/12/28 | انتشار: 1398/12/28